روش های صحیح مطالعه قبل از امتحان



گام اول تنظیم برنامه درسی مناسب برای گذراندن موفقیت آمیز امتحان هاست. برنامه ریزی درست به دانش آموز کمک می کند تا وقتش را با دقت بین درس های مختلف تقسیم کند و از انرژی ذهنی خود بهترین استفاده را ببرد. برای مثال، می تواند برنامه ریزی خود را براساس وقت بیشتر برای درس های مهم تر و یا وقت بیشتر برای درس هایی که در آن ضعیف است، مشخص کند. بدیهی است بیشتر خواندن و تمرین کردن، علاقه و انگیزه دانش آموز را برای یادگیری بیشتر خواهد کرد.

هنگام برنامه ریزی برای مطالعه درس ها باید توجه داشت که از شیوه تک درسی استفاده نشود، زیرا نه تنها دانش آموز را زود خسته و بی حوصله می کند، بلکه سطح یادگیری او را نیز کاهش می دهد. به جای این شیوه بهتر است مطالعه سه، چهار درس را در برنامه روزانه خود بگنجاند. هر چه تنوع در زمان بندی درس ها بیشتر باشد، نتیجه بهتری نیز دریافت خواهد کرد. همچنین دانش آموز باید به تناسب بین درس های انتخابی نیز توجه کند.

تمرین حل کردن ممتد و مطالعه کردن درس هایی که با عدد و فرمول سر و کار دارند یا درس های حفظ کردنی، روش موثری برای یادگیری نیست. ترکیب درس هایی مثل فیزیک، ریاضی، هندسه با درس های حفظ کردنی مثل تاریخ، جغرافی و ادبیات بهترین روش برای مطالعه محسوب می شود.

هنگام مطالعه درس های حفظ کردنی، برای اینکه ذهن دانش آموز از موضوع اصلی دور نشود، بهتر است:

▪ موضوع درس را برای خود خلاصه کند.
▪ ضمن خواندن، پرسش هایی از متن درس درآورد.
▪ محورهای اصلی درس و نکات کلیدی آن را فهرست وار یادداشت کند.
▪ رابطه یی بین قسمت های مختلف درس در ذهن خود برقرار کند.
به طور معمول، بعد از هر یک ساعت مطالعه، ۱۵ دقیقه استراحت و تنفس نیاز است. قدم زدن در حیاط، نوشیدن یک لیوان آب میوه یا خوردن مقداری گردو و بادام تاثیری مثبت بر عملکرد مغز دانش آموز می گذارد. دیدن یک برنامه تلویزیونی مفرح بعد از دو ساعت تمرین ریاضی حل کردن می تواند موجب افزایش تمرکز و توجه دانش آموز بر مفاد درسی اش شود.

خوراکی هایی که یادگیری و تمرکز را افزایش می دهد

راه های متفاوتی برای جلوگیری از استرس و افزایش یادگیری در ایام امتحان وجود دارد که یکی از موثرترین آن ها، داشتن تغذیه و رژیم غذایی مناسب است.

غذاهای سرشار از کربوهیدرات مثل برنج، ماکارونی، سیب زمینی پخته، عدسی، لوبیا و نان نه تنها انرژی کافی در طول روز را برای ما فراهم می کنند بلکه ایمنی بدن را افزایش داده و از ایجاد استرس جلوگیری می کنند.

دانشمندان عقیده دارند که خوردن غذاهای با فیبر بالا باعث می شود مغزˈسرتونینˈبیشتری تولید کند که این هورمون سبب آرامش و کاهش استرس می شود.

همچنین مصرف میوه و سبزیجات مثل هویج، کرفس، کاهو، اسفناج، سیب، انگور و مرکبات هم خوب هضم می شوند و هم سالم هستند با مصرف این مواد که سرشار از آنتی اکسیدان هستند، ایمنی بدن افزایش یافته و مانع از ضعیف شدن و افـزایش استرس می شوند.

در بین این موارد هویج با داشتن بتاکاروتن و مقدار زیادی ویتامین ث از جمله مواد ضداسترس است که قدرت تمرکز را افزایش می دهد.

انواع مغزها و آجیل از جمله بادام سرشار از ویتامین ایی است که تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است. ویتامین بی نیز به افزایش مقاومت بدن در برابر استرس کمک می کند.

علاوه بر بادام، پسته و گردو، شدت ضــربان قلب را هنگام استرس کاهش می دهند و از افزایش فشار خون به هنگام استرس جلوگیری می کنند.

از لبنیات نیز مثل ماست و شیر نباید غافل شد چرا که شیر کم چرب در کــاهش استرس نقش موثری دارد. شیر به دلیل داشتن کلسیم باعث کاهش انقباض ماهیچه ای و تسکین و آرامش بدن در هنگام اضطراب می شود بنابراین برای یک صبحانه کامل شیر در کنار غلات بسیار مناسب است.

این گزارش می افزاید، مصرف کم مایعات می تواند سبب سر درد و عدم تمرکز شود براین اساس بهترین نوشیدنی آب است.

برای کاهش استرس از مصرف زیاد نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه و چای و نوشابه خودداری شود. غذاهای حاوی پروتئین میزان یادگیری را افزایش می دهند و زمینه لازم برای ارتباط بین سلول های مغز را فراهم می کنند. از سوی دیگر کربوهیدرات ها، انرژی بخش هستند، اما اگر به مقدار زیاد و بدون پروتئین کافی مصرف شوند، سبب خواب آلودگی می شوند.

براساس این گزارش، یک متخصص تغذیه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا به دانش آموزان توصیه کرد: در ایام امتحانات از مصرف غذاهای چرب و سرشار از ادویه پرهیز کنند زیرا مصرف این نوع مواد غذایی سبب تنبلی و خواب آلودگی می شود.

"سیدمرتضی صفوی" افزود: توجه به تغذیه در ایام امتحانات حائز اهمیت است هرچند فرد هنگام درس خواندن نیاز به انرژی بیشتری ندارد اما غذای مناسب برای افزایش یادگیری و تمرکز فرد ضروری است.

وی ادامه داد: دانش آموزان در طول امتحانات باید طوری مواد مورد نیاز بدن خود را فراهم کنند که سریع تر و مناسب تر بیاندیشند و حافظه قوی تری برای دریافت مطالب داشته باشند بر این اساس باید از خوردن غذاهایی که سبب خواب آلودگی می شود، پرهیز کنند.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: برخلاف تصور بسیاری از والدین که خوردن غذاهای چرب و سرشار از روغن را برای دانش آموزان مناسب می دانند مصرف این نوع مواد غذایی برای تقویت ذهن و بدن مناسب نیست.

صفوی گفت: مصرف غذاهای سرخ شده و غنی از روغن، فرد را تنبل و بی حال کرده زیرا معده برای هضم غذا به زمان زیادی نیاز دارد براین اساس باید از مصرف این نوع غذاها قبل از امتحان پرهیز کرد.

 این متخصص تغذیه اضافه کرد: وعده های کوچک و سبک در طول روز برای دانش آموزان در ایام امتحان بسیار مناسب است براین اساس توصیه می شود تا دانش آموزان به ویژه دبستانی ها در طول روز پنج وعده غذایی مصرف کنند یعنی تعداد وعده های غذایی را افزایش و حجم آن را کاهش دهند.

صفوی ادامه داد: دانش آموزان می توانند از وعده های غذایی از جمله، شیر، انواع مغزها مثل فندوق، بادام و گردو، عسل و شیر استفاده کنند.

وی گفت: والدین می توانند بادام را در طول شب خیس کرده و صبح پوست آن را کنده همراه با شیر و عسل به فرزندانشان در ایام امتحان بخورانند چرا که این ماده غذایی قدرت قدرت حافظه و یادگیری را افزایش می دهد البته سیب همراه با عسل و شیر نیز این خاصیت را دارد.

این متخصص تغذیه همچنین به دانش آموزان توصیه کرد برای کاهش استرس در ایام امتحان هفته ای دو بار خوراک دریایی استفاده کرده چرا که این نوع مواد غذایی، استرس را کاهش می دهد.

 صفوی افزود: استرس از مسایل آزاردهنده در ایام امتحان دانش آموزان است لذا دانش آموزانی که ایمنی کامل را نداشته و از نظر جسمی ضعیف تر باشند، استرس آنها بیشتر است.

وی ادامه داد: در کنار مصرف مواد غذایی دریایی، مصرف، سیب، آلو، انجیر، خرما و گریپ فروت توصیه می شود.

این متخصص تغذیه ادامه داد: مصرف انگور نیز سبب تقویت اعصاب، هوش و حافظه و خرما با داشتن فسفر و کلسیم بسیار سبب سرزندگی سلول های عصبی، تقویت مغز و فعالیت های فکری می شود.

 صفوی اضافه کرد: مصرف سیر، محصولات لبنی مثل ماست و دوغ در طول روز، پرتقال ، گیلاس، سیب زمین، غلات، سبزیجات برگ سبز، ماهی و گوشت نیز به دانش آموزان برای تقویت حافظه توصیه می شود.

این متخصص تغذیه گفت: مصرف خوراکی های شور و نمکی سبب تشنگی می شود براین اساس مصرف این مواد غذایی به دانش آموزان توصیه نمی شود همچنین باید دانش آموزان از مصرف غذاهای نفخ دار پرهیز کنند.

صفوی اضافه کرد: قدرت یادگیری در افرادی که دچار کمبود آهن باشند کاهش می یابد براین اساس باید با مصرف مواد غذایی سرشار از آهن این مشکل را برطرف کنند.

وی به دانش آموزان توصیه کرد: در دوران آمادگی امتحان سه بار در روز نفس عمیق کشیده تا با دریافت اکسیزن توسط ریه ها، تفکر مفیدتر و تمرکز بیشتری داشته باشند و با گرسنگی سرجلسه امتحان حاضر نشوند.

"محمد صفریان" یک کارشناس دیگر تغذیه در این زمینه گفت: مصرف مواد غذایی شیرین در وعده صبحانه قدرت یادگیری دانش آموزان را در طول روز کاهش می دهد.

وی با اشاره به اینکه مصرف ترکیبات شیرین موجب نوسان شدید قند خون می شود، افزود: مصرف ترکیبات شیرین به نوعی کودکان را هیجان زده می کند و سبب کاهش قدرت تمرکز و یادگیری می شود.

وی صبحانه را مهم ترین وعده غذایی برای دانش آموزان دانست و گفت: بهترین ترکیب برای این وعده ترکیبات پروتئینی شامل شیر، پنیر، کره و تخم مرغ است.

صفریان با بیان آنکه در حدود 40 درصد از دانش آموزان وعده صبحانه را نمی خورند، خاطرنشان کرد: والدین باید به این وعده به ویژه در دانش آموزان دبستانی اهمیت ویژه ای بدهند.

وی ادامه داد: همچنین میان وعده ها در رژیم غذایی به ویژه برای دانش آموزان دوره ابتدایی بسیار مهم است و باید برای دانش آموزان دو میان وعده در نظر گرفته شود که یکی از آنها یک غذای سبک مانند شیر و کیک یا ساندویچ های خانگی و دیگری میوه باشد.

کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت: دانش آموزان در فصل امتحانات تخم مرغ، کنجد، عسل و غذاهای حاوی آهن مصرف کنند.

"پریسا ترابی" افزود: دانش آموزان در ایام امتحانات سعی کنند سه وعده غذای کامل بخورند و میان وعده های غذایی را در ساعت 10 صبح و میان وعده عصر و میان وعده شب هم قبل از خواب فراموش نکنند.

وی ادامه داد: مصرف یک لیوان شیر قبل از خواب هم برای خواب آرام در شب ها خوب است و دانش آموزان در این فصل از تحصیل، غذای سنگین نخورند تا صبح با اشتها و سرحال بیدار شده و صبحانه کامل بخورند، چون صبحانه کامل به کارآیی ذهنی آنان در امتحانات خیلی کمک می کند.

ترابی اضافه کرد: وجود برخی مواد مغذی در صبحانه کمک می کند به ذخیره انرژی در موقع امتحان، مثل تخم مرغ که از گرسنگی در زمان امتحان پیشگیری می کند.

وی گفت: عسل و کنجد هم به فعال شدن ذهن دانش آموزان کمک می کند تا از آموخته هایشان در امتحان بیشتر بهره ببرند.

وی افزود: دانش آموزان همچنین در شب های قبل از امتحان از خوردن غذای چرب و سنگین اجتناب کنند.

وی در خصوص مشکل عدم تمرکز در امتحان نیز گفت: این دانش آموزان باید از لحاظ کم خونی بررسی شوند، دختر خانم ها به خصوص باید در منابع غذایی خود غذای آهن دار مصرف نظیر غلات، حبوبات و انواع گوشت و در صورت کم خونی زیاد ضمن مراجعه به پزشک، قرص آهن مصرف کنند.

چرا دانش آموزان درس را فراموش می کنند؟

بسیاری از دانش آموزان از اینکه درس ها را فراموش می کنند گله مند هستند.

اما چرا آنها درسهایی را که ادعا می کنند یاد گرفته اند فراموش می کنند؟

آیا آنها قدرت و توانایی لازم را برای یادگیری ندارند؟

چگونه می شود آنها فراموشی خود را به حداقل برسانند؟

از آنجاینکه حافظه انسان درگیر یادگیری و به خاطر سپردن مطالب است. در واقع فراموشی هم به حافظه انسان مرتبط است، نخست کمی درمورد حافظه صحبت می کنیم سپس به نحوه مطالعه درست که منجر به فراموشی نشود می پردازیم.


ادامه مطلب...

مدرسه هوشمند پنجره ای به سوی کشف ناشناخته ها

چرا امروزه تلاش های فراوانی برای خود محور کردن دانش آموزان از طریق هوشمند سازی مدارس انجام می شود؟
چرا ایده هوشمند سازی مدارس به مغزها خطور کرد وچرا مدرسه هوشمند توجه جامعه جهانی را به خود معطوف داشت؟
در این مقاله سعی شده است فلسفه و علل ایجاد مدارس هوشمند شرح داده شود.
مسئله ی اساسی این است که نباید محدودیتی برای دانش مورد نیاز یک کودک قرار داد .
نباید با نمره دادن خیال دانش آموز را برای این که او یک فرد باسواد و دارای دانش است راحت کرد.


ادامه مطلب...